درد مقعد

درد مقعدی و احساس سوزش

درد مقعد یا رکتوم همچنین می تواند با بیماری های التهابی روده، عفونت های موضعی یا آسیب های جزئی در این منطقه رخ دهد. برخی از علل درد مقعدی، مانند هموروئید یا فیستول مقعد، می توانند با علائمی مانند خون در مدفوع یا خونریزی همراه شوند. اسهال یا یبوست ممکن است وجود داشته باشد.

چه عواملی سبب درد مقعد می شوند؟

• سرطان مقعد
  • شقاق مقعدی
  • خارش مقعدی
  • رابطه جنسی از طریق مقعد
  • فیستول انارکتال
  • کوکسی دینیا یا کوکسی گودینیا (کمر درد)
  • بیماری کرون
  • اسهال باعث سوزش در مقعد می شود
  • پوسیدگی مدفوع (به علت یبوست مزمن یک جرم مدفوع سخت در رکتوم ایجاد میشود)
  • هموروئید (رگهای تورم و ملتحمه در انسداد یا رکتوم)
  • سندرم Levator ani (اسپاسم در عضلات که حنجره را احاطه کرده)
  • آبسه مقعد (گردن در بافت عمیق اطراف انسداد)
  • هماتوم پریانیال (مجموعه ای از خون در بافت پروینال ایجاد شده توسط یک وریدی شکسته، گاهی اوقات هموروئید خارجی نامیده می شود)
  • Proctalgia fugax (درد زودهنگام ناشی از اسپاسم عضله رکتوم)
  • پروستیت (التهاب لنفاوی رکتوم)
  • سندرم زخم مجاری رکتوم (زخم رکتوم)
  • هموروئید ترومبوز (لخته خون در یک هموروئید)
  • تروما
  • کولیت زخمی
  • زخم معده

درد مقعد

انواع بیماری های ناحیه مقعد

در اینجا به برخی از بیماری های مقعدی که سبب ایجاد درد در مقعد می شوند اشاره می کنیم. بسیاری از بیماری‏های ناحیه مقعد، به راحتی قابل درمان هستند. در صورتی که بیماری مقعد شما، با سایر اختلالات پزشکی همراه است، بهتر است در صورت تداوم علائم، با پزشک مراجعه کنید.

1- بواسیر

بواسیر شایع ترین بیماری مقعد است که سبب درد آن ناحیه میشود. در حقیت، احتمالاً نیمی از افراد تا سن 50 سال، بواسیر را تجربه می‏کنند. بواسیر وریدهایی در ناحیه مقعدی است. به هر علتی فشار بیش از حد به پایین راست روده و ناحیه مقعدی وارد شود، به طور غیرطبیعی این وریدها متورم شده که ممکن است سبب درد مقعد شوند.

این فشار زیاد می‏تواند به علت زور ‏زدن برای دفع مدفوع، اکثرا در اثر اسهال مزمن و کمتر به علت یبوست، حاملگی، پیری یا علل دیگر باشد.

بواسیرهای خارجی به صورت توده نرم و متورم یا و توده سفت در اطراف ناحیه مقعدی ظاهر می‏شوند و بواسیرهای داخلی در داخل کانال مقعدی ایجاد می‏شوند.

نشانه های بواسیر

شایع ترین علایم بواسیر شامل خارش و خونریزی، بیرون زدگی و درد می‏باشند. خونریزی اغلب به دنبال دفع مدفوع اتفاق می‏افتد. بواسیر ممکن است افتادگی پیدا کند (به بیرون بلغزد) و از طریق مقعد بیرون بزند.

درد مقعد در طی حرکات روده یا بعد از تحریک بواسیرها اتفاق می‏افتد. در خیلی از موارد، علایم در عرض چند روز فروکش  می‏کند. اگر علایم تداوم داشته باشند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

راه های زیادی برای پیشگیری و درمان بواسیر وجود دارد. پزشک به شما کمک خواهد کرد تا مناسب‏ترین درمان را بر پایه شدت علایم انتخاب کنید.

تغییرات عادات غذایی و نحوه زندگی

به طور منظم بیرون روی را افزایش دهید و با خوردن آب فراوان و خوردن میوه‏ها، سبزیجات، سبوس و حبوبات قوام مدفوع را نرم نگه دارید. تداوم نظم حرکات روده می‏تواند باعث بهبود یا جلوگیری از یبوست و زور ‏زدن شود.
شایع ترین علت خارش معقد، بهداشت بد و نامناسب و یا افراط در بهداشت است

درمان در خانه

اگر تحریک ایجاد شده است و شما درد مقعد دارید، نشستن در داخل تشت آب گرم روزانه چند بار، کمک به کاهش ورم خواهد کرد و منطقه گرفتار را تسکین می دهد. این کار بایستی 10 تا 15 دقیقه طول بکشد و در صورتی که به دنبال دفع مدفوع (بیرون روی) باشد، بیشترین اثر را خواهد داشت.

درمان موضعی بواسیر

بسته به شدت شکایت شما، پزشک ممکن است کرم هیدروکورتیزون یا کف آن را برای خلاصی از التهاب و درد مقعد برای شما توصیه کند. بسیاری از داروهای مربوط به بواسیر، بدون نسخه قابل تهیه هستند، یا پزشک ممکن است داروی قوی‏تری تجویز کند.

درمان جراحی بواسیر

در بعضی از موارد، بواسیر به قدری شدید است که احتیاج به جراحی دارد. روش‏های جراحی متعددی وجود دارد. پزشک در صورت ضرورت می‏تواند اطلاعات زیادی در این مورد برای شما فراهم کند.

زیاد نشستن باعث درد مقعد می شود

2- مقعد خارش دار

اشاره به خارش داخل و اطراف مقعد دارد. حالتی است که هم بچه ها و هم بزرگسالان را درگیر می‏کند. به طور کلی علایم با رعایت بهداشت شخصی فروکش می‏کند. در موارد درد شدید مقعد ممکن است که بیمار از درمان دارویی سود ببرد.

شایع ترین علت خارش و درد معقد، بهداشت بد و نامناسب و یا افراط در بهداشت است.

سایر علل شامل بواسیر، انگل‏ها بویژه کرمک، عفونت‏های پوستی و واکنش‏های حساسیتی خاص می‏باشد (اما به آنها محدود نمی‏شود).

مصرف موادغذایی مانند قهوه، چای، نوشابه سیاه و مرکبات ممکن است با خارش ناحیه مقعد همراه شوند.

همچنین البسه تنگ و چسبان می‏توانند با خارش ناحیه مقعد همراه باشند.

درمان خانگی

بهداشت مناسب خیلی مهم است. با احتیاط تمیز کردن ناحیه گرفتار توسط آب تمیز و به دنبال آن مصرف پودر تالک عموماً مۆثر است.

پوشیدن لباس های گشاد (شل) ممکن است علایم را تسکین بخشد.

عدم مصرف بعضی از غذاها از قبیل مرکبات، قهوه و نوشابه سیاه ممکن است کمک کننده باشد.

زیاد در دستشویی نشینید.

درمان دارویی

برای درمان موارد مقاوم، خارش مقعدی ممکن است احتیاج به مصرف کرم‌های موضعی هیدروکورتیزون یا کف‏ها در ناحیه گرفتار داشته باشد. این محصولات می‏توانند در تسکین علایم بسیار مۆثر باشند. پزشک درمان مناسبی را توصیه خواهد کرد.

خارش مقعد

3- شقاق مقعد

شقاق‏ها، پارگی‏های کوچک در کانال مقعدی هستند. این پارگی ها معمولاً در طی عبور مدفوع سفت یا بزرگ بر روی بافت مقعدی ایجاد شده که سبب درد مقعد می گردند.
شقاق های مقعدی شایع بوده و معمولاً بدون درمان خاصی ترمیم می‏یابند. در بعضی از بیماران، وقتی که شقاق‏ها ترمیم نیابند این حالت مزمن می‏شود.

علایم

بیماران مبتلا، درد را در حین دفع مدفوع تجربه می‏کنند. درد ممکن است بعد از اتمام بیرون روی طول کشیده و تا بیرون روی بعدی فروکش نماید. سایر عوارض می‏توانند شامل خونریزی، خارش و ترشح باشند.

درمان

کار اصلی پزشک، حذف یا کاهش درد مقعد خواهد بود و توصیه حتمی ما این هست که قبل از وخیم شدن حال، به پزشک مراجعه کرد تا دیگر نیازی به جراحی نشود.

درمان خانگی

شل کننده‏های مدفوع کمک به کم کردن درد مقعد خواهند کرد و نشستن در وان آب گرم یا به کار بردن حوله‏های گرم در منطقه گرفتار، ناراحتی را آرام خواهند نمود.

درمان دارویی

کرم‏ها، کف‏ها، پمادها یا شیاف‏ها ممکن است در کاهش درد مقعد مفید باشند و منطقه گرفتار را لغزنده کنند. خیلی از این محصولات بدون نسخه قابل دسترس هستند، یا پزشکتان ممکن است داروی قوی‏تری تجویز کند.

بسیاری از بیماری‏های ناحیه مقعد، به راحتی قابل درمان هستند. در صورتی که بیماری مقعد شما با سایر اختلالات پزشکی همراه است، بهتر است در صورت تداوم علائم، با پزشک مراجعه کنید.

تشخیص بیماری درد مقعد

حین داشتن درد مقعد چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

شما برای درمان قطعی درد مقعدتان حتما بایستی یک پزشک یا جراح عمومی را ببینید:

• درد ناحیه مقعد حی برمیگردد یا تمام نمی شود.
  • خونریزی مستقیم رکتال وجود دارد.
  • شما می توانید توده ای را حس کنید که بهتر نمی شود.

یک جراح کولون یا جراح رکتال کیست؟

جراحان کولون و رکتال متخصصین در درمان جراحی و غیر جراحی بیماری های کولون، رکتوم و انسداد هستند. آنها آموزش های پیشرفته جراحی مقعد را برای درمان این بیماری ها دیده و همچنین جراحی را بطور کامل آموزش دیده اند. جراحان کولون و رکتال تایید شده و امتحانات فشرده ای را که توسط هیئت جراحی آمریکایی و هیئت کولون و جراحی رکتال آمریکا انجام شده است گذرانده اند. آنها در درمان هر دو بیماری خوش خیم و بدخیم روده بزرگ، رکتوم و انسداد خوب هستند و قادر به انجام معاینات غربالگری معمول هستند و در صورتی که برای انجام این کار با آنها درمان شوند، شرایط را بخوبی درمان می کنند.

چرا کلینیک لیزر شفا ؟

از سال 1383 لیزر شفا تاسیس شد و فعالیت هایی که تا به حال در بخش عمومی بوده را در بخش خصوصی از لیزر و درمان بیماریهای نشیمنگاه استفاده نموده است. از آن سال تاکنون حدود 14 سال به طور مداوم به این کار مشغول بوده ایم و در این مدت تجربیات بسیار و متعدد کسب نموده و در رابطه با بیماریهای ناحیه مقعد کاملا تخصصی فعالیت می نمائیم.

جدیدترین مطالب

درمان سینوس مویی یا کیست مویی
آبان ۲۴, ۱۳۹۶
درمان ، معالجه و جراحی سینوس موئی با لیزر

درمان این بیماری در هر مرحله.

علایم سینوس مویی یا کیست مویی
کیست مویی چیست ؟

اگرچه هنوز علت اصلی بیماری سینوس پیلونیدال یا کیست.

عوامل موثر در پیدایش کیست مویی
علت بیماری کیست مویی

این مشکل که در مردان رایج تر از زنان میباشد؛ بیشتر.

سینوس مویی یا کیست مویی چیست ؟

متخصص جراحی عمومی، جراح دستگاه گوارش درمان با لیزر کیست مویی

جراح کولون و روکتوم.

علائم بیماری آبسه مقعد و نحوه تشخیص آن
اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۶

این بیماری که به نام های  پری آنال نیز معروف می باشد یکی از.

علائم کیست مویی یا سینوس پایلونیدال
اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۶

1-ایجاد عفونت وتب ولرز و حالت تهوع با ترشح چرک وخونابه 2-احساس درد.

فیشر یا شقاق مقعد
اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۶

فیشر یا شقاق ترک و یا زخمی است که در قسمت ابتدای مقعد اتفاق می افتد که.

پیشگیری از شقاق
اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۶

در صورتی که مبتلا به شقاق مقعد.

فیشر چیست؟
اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۶

فیشر یا شقاق مقعد که در اثر یبوست یا اسهال طولانی مدت.

فیستولوتومی
فروردین ۱, ۱۳۹۶
فیستولوتومی معمول‌ترین نوع جراحی فیستول مقعد است، که در 85 تا 95 درصد از.