کرمک

کرمک نوعی انگل است که می تواند کودکان و بزرگسالان را آلوده کند اما میزان شیوع کرمک در کودکان بیشتر است.

عفونت کرمک (کرم سنجاقی) نوعی عفونت انگلی ناشی از کرم در روده انسان است. کرمک‌ها موجوداتی ریز و باریک و به رنگ سفید هستند که معمولاً کمتر از 1 سانتی‌متر طول دارند. عفونت کرمک که به عنوان enterobiasis یا oxyuriasis نیز شناخته می‌شود، شایع‌ترین نوع عفونت کرم در انسان است. عفونت کرمک به سادگی گسترش می‌یابد و در کودکان بین 5 تا 10 سال، افرادی که در مؤسسات و آسایشگاه‌ها زندگی می‌کنند، و افرادی که تماس زیاد و نزدیکی با افراد این گروه‌ها دارند شایع‌تر است. عفونت کرمک با دارو به طور موثری درمان می‌شود، اما امکان ابتلای دوباره وجود دارد. عوارض و پیچیدگی‌های جدی و تأثیرات بلندمدت آن بر سلامتی نادر است.

افراد در معرض خطر برا ی بیماری کرمک
آلودگی به انگل بیشتر در بین افراد خانواده های پر جمعیت ، مراکز شبانه روزی ، محل نگهداری اطفال ، آسایشگاههای بیماران روانی بسیار شایع بوده است که سرایت عفونت معمولاً از راه مقعد به دهان در اثر خاراندن مقعد و یا از طریق وسایل آلوده و لباسهای آلوده و فضای اتاق ها و توالتها می باشد .
· کرمک در هر سنی از نوزادی گرفته تا پیری ممکن است دیده شود ولی در سنین پیش دبستانی و دبستانی شایعتر است.
· کرمک شایعترین عفونت انگلی انسان بوده و گسترش جغرافیایی آن بسیار وسیع است . در کل، عفونت در نواحی معتدل و سرد شایعتر است.
·   کرمک تقریبا در تمامی‏نواحی ایران گسترش دارد

علائم کرمک چه چیزهایی هستند؟

کرمک با احساس خارش در اطراف معقد شروع می شود و معمولا این احساس در شب ها و هنگامی که وارد رختخواب می شوید بروز می کند.

اگر کرمک در زنان و دختران درمان نشود می تواند منجر به بروز التهاب واژن شود.

اغلب کرم های کوچکی به اندازه ی 1 سانتی متر در مدفوع و یا در اطراف مقعد، در افراد مبتلا به کرمک قابل مشاهده هستند.

درمان کرمک چگونه است؟

کودکان آلوده و بزرگسالان باید در اسرع وقت درمان شوند. سایر افراد خانواده نیز باید همزمان با فرد مبتلا درمان شوند.

کرمک می تواند به کمک داروهای بدون نسخه درمان شود. شما می توانید این داروها را بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کنید.

در مورد روش استفاده از این داروها با دکتر داروساز داروخانه حرف بزنید و راهنمای روی دارو را با دقت بخوانید.

برای کودکان زیر 2 سالی که به کرمک مبتلا شده اند حتما به پزشک مراجعه کنید و از دادن خودسرانه دارو به آنها جدا خودداری کنید.

هیچ گونه منعی برای فرستادن کودکان مبتلا به کرمک به مدرسه یا مهد کودک وجود ندارد. اما به یاد داشته باشید که به کودکانتان اصول اولیه رعایت بهداشت فردی را یاد بدهید و از او بخواهید که این اصول را با دقت بیشتری رعایت کند.

درمان کرمک چگونه است؟

کودکان آلوده و بزرگسالان باید در اسرع وقت درمان شوند. بقیه افراد خانواده نیز باید همزمان با فرد مبتلا درمان شوند.

برای کودکان زیر 2 سالی که به کرمک مبتلا شده اند حتما به پزشک مراجعه کنید و از دادن خودسرانه دارو به آنها جدا خودداری کنید.