چرک و ورم اطراف مقعد

اگر دهانه غده هایی که در نزدیکی مقعد میباشند بسته شود، غده دچار عفونت می گردد و تدریجا متورم می شود و حاوی چرک خواهد شد. این حالت سبب ایجاد آبسه در نزدیکی مقعد می گردد.

در سراسر روده بزرگ و به ویژه در نزدیکی محل خروج مدفوع (مقعد)، غده هایی وجود دارند که مانند غده های عرق، مسئول ترشح موادی هستند که بسته به نوع مواد مترشحه، نقش خود را در تامین سلامت کلی بدن ایفا می کنند. دهانه ی این غده ها به داخل روده باز می شود و ترشحات آن ها از این طریق به داخل روده بزرگ تخلیه می گردد.

انواع وعلائم آبسه مقعدی

آبسه مقعدي شاید سطحي باشد و به صورت تورم همراه با درد شديد در لبه مقعد بروز مي كند .محل آبسه در لمس گرمتر از ساير نقاط میباشد وشاید با قرمزي و التهاب بافت هاي اطراف نيز همراه باشد. انواع سطحي آبسه هاي مقعدي، شايع ترين نوع آبسه هاي مقعدي هستند ودر اين مبحث فقط به توضيح در مورد اين نوع پرداخته مي شود. گاهي ممكن است چرك آبسه به قسمتهاي عميقتر نفوذ كند وانواع عمقي آبسه هاي مقعدي را ايجاد كند.آبسه مقعدي به تدريج متورم تر و دردناكترمي شود به طوري كه راه رفتن ونشستن براي بيمار مشكل مي شود وگاهي نيز به طور خودبخود دهانه آن در پوست اطراف مقعد باز مي شود وخون وچرك تخليه مي شود و به دنبال تخليه چرك از شدت درد كاسته مي شود .

روش درمان آبسه مقعدي

در شرایطی که آبسه بطور خودبخود تخلیه نمیشود تنها روش قطعي درمان ،برش دادن آبسه و تخليه آن است. بدنبال خروج چرك كه با بيحسي موضعي يا بيهوشي عمومي و توسط جراح انجام مي شود، از شدت درد کم ميشود. پس از عمل جراحي ، بيمار بیشتر عصر همان روز يا روز بعد از بيمارستان مرخص ميشود. پس از تخليه چرك لازم است كه بيمار سه الي چهار مرتبه و هر بار به مدت بیست دقيقه در لگن آب گرم حاوي چند قطره بتادين بشيند تا جای چرك ضد عفوني شود و پس از خشك كردن موضع آن را پانسمان كند. اين كار تا رفع كامل التهاب که حدود دو هفته است ادامه مي يابد. اگر التهاب شديد باشد، بر اساس نظر پزشك جراح، چرك خشك كن تزريقي يا خوراكي نيز براي بيمار شروع مي شود. در صورت وجود درد ناشي از برش ،مي توان از داروي مسكن استفاده كرد. معمولا التهاب پس از حدود يك هفته فروكش خواهد كرد.

اگر آبسه مقعدی به موقع درمان نشود چه عوارضی ایجاد می کند؟

عدم درمان به موقع این بیماری سبب می شود که علائم عفونت گسترش پیدا کند و عفونت در بدن پخش شود. در صورت شدید شدن این عارضه، باید بافت های مرده در اطراف محل آبسه را برداشت.

عدم درمان به موقع آبسه در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری قند یا اشخاصی که توان جسمی کمی دارند، می تواند خطر جانی هم داشته باشد.