با توجه به مهارت و تجربه ای که داریم، شما را تا انتهای مسیر درمانتان همراهی کرده و روند درمان شما را تضمین می نماییم.

می‌توانید با شماره ۰۹۳۷۱۳۰۹۳۷۶ در imo ، تلگرام و واتساپ با ما در ارتباط باشید یا با شماره ۰۹۰۲۱۳۳۲۸۵۴ مستقیم تماس بگیرید.

فیستول مقعد

 

فیستول

فیستول (به فرانسوی: Fistule) یا ناسور در پزشکی به هر نوع ارتباط غیر طبیعی و یا مجرای ارتباطی بین دو اندام مختلف و یا دو بخش جداگانه از بدن و یا حتی دو رگ که در حالت طبیعی باید از هم جدا باشند گفته میشود. فیستول یک بیماری محسوب شده و نیاز به درمان دارد. از عوامل ایجاد کننده فیستول می‌توان به انواع بیماریها٫ مداخلات و درمانهای پزشکی و همچنین انواع تروما نام برد

 

فیستول مقعدی

فیستول مقعدی معمولاً بدنبال یک آبسه (دمل) اطراف مقعد به وجود می آید که معمولاً آبسه نیاز به تخلیه اورژانس با لیزر یا جراحی داشته و در 50 درصد موارد به دنبال درمان آبسه فرد دچار فیستول می گردد. علامت اصلی آن ترشح چرکی طولانی مدت از یک سوراخ و گاهی چند سوراخ از اطراف مخرج می باشد.

 

علائم فیستول مقعد

علامت رایج در قیستول مقعد معمولا ترشح مداوم می باشد که عموما سابقه آبسه عود کننده وجود داشته که یا خودبخود و یا با جراحی تخلیه شده باشد وجود دارد و از این رو گاهی یک برجستگی که از آن چرک خارج می شود و یا بهبود نیز یافته دیده می شود.  فیستول هایی که به مدت طولانی عفونی و بدون درمان مانده اند می توانند سبب عفونت های منتشر بشوند. سرطان ( کارسینوم ) در فیستول هایی مزمن و درمان نشده درموارد زیادی گزارش شده است.

 

راه های تشخیص فیستول مقعد

اولین راه معاینه می باشد، دومین راه انجام گرافی های مختلف که در قدیم توصیه می شد فیستول گرافی انجام شود که این فیستول گرافی متاسفانه سابقه خوبی ندارد، هیچ جراحی از آن راضی نمی باشد زیرا فیستول گرافی رو یک رادیولوژیست انجام می دهد که آشنایی کافی و لازم را با این بیماری ندارد که این امر احتمال اینکه بیمار زمانی که این مسیر بسته شده باشد مراجعه کند را بیشتر نماید. عملاً ریپورت های فیستول گرافی در بالای 90% موارد نوشته می شود که یک سوراخ از بیرون، ترشح ماده زده شد، چند سانتیمتر رفت داخل یا داخل نشد یا نهایتاً به داخل مقعد رکتوم راه ندارد در صورتی که اینگونه نیست چون اگر راه نداشت حتماً بسته و یا حتماً پر می شد پس در اکثریت موارد حتماً یک راه وجود دارد. پس فیستول گرافی عملاً تاثیری ندارد.

دو روش دیگر نیز وجود دارد

1.MRI

2.سونوگرافی آندوآنال

 

 

درمان فیستول مقعدی

نحوه درمان فیستول مقعدی تا حد بسیار زیادی بستگی به این دارد که آبسه بین کدام فضا قرار گرفته باشد که این نکته تعیین کننده درمان می باشد. ساده ترین نوع فیستول مقعدی نوع سطحی بوده و سخت ترین نوع آن، نوع خارجی آن می باشد که درمان به جراحی چند مرحله ای نیاز دارد. اما در موراد دیگر که فیستول سطحی و یا بین اسفنکتری بوده درمان آن نسبتاً راحت تر می باشد و از لیزر می توان در درمان این فیستول ها استفاده نمود. اما نکته ای در درمان فیستول وجود دارد و آن اینست که درمان داروئی به کمک آنتی بیوتیک و غیره هیچ جایگاهی نداشته و تنها درمان موثر، انجام جراحی با لیزر یا بصورت سنتی می باشد. که مطمئنا روش جراحی با لیزر بهتر و منطقی تر خواهد بود.

 

جراحی فیستول مقعدی

نکته مهم در درمان فیستول مقعدی آنست که درمان داروئی به کمک آنتی بیوتیک و غیره هیچ جایگاهی نداشته و تنها درمان موثر انجام جراحی با لیزر یا بصورت سنتی می باشد. درمان جراحی(فیستولوتومی) معمولا تنها درمان موثر است و جهت انجام آن سوراخ خارجی و داخلی(اولیه) باعبور پروب (میله فلزی نازک و قابل انعطاف و نرم) و با استفاده از آب اکسیژنه و بلدومتیلن رقیق باید پیدا شوند و مجرا یا مجاری فیستول باید بطور کامل مشخص شوند و مجرا در تمامی طول آن بازunroffed شود بطوریکه فیستول به شکل یک زخم باز درآید و باید مطمئن شد که زخم حاصل از عمق به سطح بطور خود به خود ترمیم می شود. و در تمام روش های درمانی اعم از جراحی معمولی و یا لیزر 5 تا 10 درصد بسته به طول و عمق فیستول احتمال عود وجود دارد

ویدئو | فیستول مقعد – آنچه شما باید بدانید

مشاوره در تلگرام مشاوره مستقیم با پزشک در تلگرام

2020-2021 تمامی حقوق وبسایت محفوظ میباشدسئوسازی