فیستول اطراف مقعد

پس از تخلیه آبسه به صورت خودبه خود یا بوسیله ی جراح، پس از حدود دو هفته علائم کاملا بهبود میابد و شخص سلامت کامل خود را به دست می آورد، ولی در برخی اشخاص دهانه ای که برای خروج چرک به روش جراحی یا به طور خودبه خود ایجاد شده است، باز می ماند.

این دهانه در اصل بوسیله ی مجرای باریکی به روده بزرگ و مقعد راه دارد و مانند تونل باریکی، پوست اطراف مقعد را به درون روده بزرگ وصل می کند. به این مجرای باریک، فیستول اطراف مقعد گفته می شود. البته گاهی نیز بدون سابقه بارزی از علائم آبسه مقعدی، شخص دچار فیستول می شود.

علائم فیستول مقعدی

- تغییر رنگ پوست اطراف فیستول

- درد به هنگام اجابت مزاج یا پس از آن

- وجود یک برجستگی سفت و دردناک به هنگام لمس

- ترشح مداوم یا متناوب

فیستول مقعدی سبب می شود که محتویات میکروبی درون روده ی بزرگ از راه مجرای مذکور، به زیر پوست راه پیدا کنند و هر چند مدت، سبب ایجاد عفونت یا ترشح یا آبسه یا ایجاد حالتی مثل جوش چرکی گردد که سبب درد و ترشح در ناحیه می شود و پس از تخلیه شدن ترشحات، درد فروکش می کند.

اگر آبسه مقعدي به موقع درمان نشود چه عوارضي ايجاد ميكند؟
نبود درمان به موقع اين بيماري سبب ميشود كه علائم عفونت گسترش پيدا كند و عفونت در بدن پخش شود. در شرایط شديد شدن اين عارضه احتیاج به برداشت بافت هاي مرده در اطراف محل آبسه به مقدار زياد است و در اشخاص مسن و افراد مبتلا به بيماري قند خون يا افرادی كه توان جسمي كمی دارند، ميتواند خطر جاني هم داشته باشد.

عوامل افزایش دهنده خطر

زخم ناشی از یک جسم تیز که از راه مقعد دفع می شود (مثل پوسته تخم مرغ یا تیغ ماهی) یا صدمه ناشی از نوک وسیله مخصوص تنقیه

- بیماری التهابی روده

- آپاندیسیت یا دیورتیکولیت حاد

- درمان تزریقی برای بواسیر داخلی

امکان دارد داروهای ملین برای جلوگیری از یبوست تجویز شود.

در صورت وجود عفونت ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود.

درمان فیستول مقعدی

درمان این بیماری تنها به روش جراحی است، یک جراحی کوچک برای برداشتن فیستول. معمولاً این کار با بی حسی موضعی انجام می پذیرد (البته گاهی بیهوشی عمومی لازم می شود).

بسته به عمق درگیری، روش های جراحی گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. پس از عمل جراحی، بیمار بیشترعصر همان روز یا روز بعد از بیمارستان مرخص می شود.

مراقبت از محل عمل شده، به صورت نشستن در لگن آب گرم حاوی چند قطره بتادین، سه الی چهار بار در روز و هر بار به مدت بیست دقیقه است که برای دو هفته ادامه می یابد. در صورت وجود درد از داروی مسکن استفاده می شود. سایر مراقبت ها بسته به نظر جراح، برای بیمار شرح داده می شود.

چند نکته ی مهم

- قبل از ترخیص، زمان مراجعه جهت ویزیت پس از عمل را با پزشک خود هماهنگ نمایید.

- پانسمان در این بیماری، روی مقعد را در محل خروج مدفوع می پوشاند. اگر احساس دفع مدفوع داشتید پانسمان را بردارید و پس از اجابت مزاج و شستشو، در لگن آب گرم حاوی چند قطره بتادین بنشینید و مجددا پانسمان نمایید. از تماس مدفوع با زخم نگران نباشید.