عوامل تشدید کننده ی سوزش مقعد

بی اختیاری مدفوع

هنگام ابتلا به بی اختیاری مدفوع، کنترل مدفوع توسط فرد آسیب می‌بیند و سبب می‌شود مقادیر محدود مدفوع یا کل مدفوع بدون اختیار از بدن خارج شود. احساس سوزش در مقعد یا راست روده می‌تواند یکی از علائم ابتلا به بی اختیاری مدفوع باشد. این مشکل می‌تواند همچنین به وجود مواد باقیمانده از مدفوع و باکتری‌های روده پاک نشده از ناحیه مقعد که ممکن است فرد از وجود آن‌ها اطلاع ندارد، مربوط باشد.

عدم رعایت مناسب بهداشت

تمیز نکردن و دوش نگرفتن کافی می‌تواند سبب التهاب موضعی ناحیه مقعد به خاطر پاک نشدن کامل مواد باقیمانده از مدفوع و تجمع زیاد باکتری‌های روده شود. در این حالت بیشتر افراد احساس خارش مقعد دارند و با عفونت‌های ثانویه پوست مواجه می‌شوند که معمولاً احساس سوزش به همراه دارند. به هر حال امکان درمان و پیشگیری از این مشکل با رعایت مناسب بهداشت توسط فرد وجود دارد.

مصرف غذاهای تند

مواد شیمیایی موجود در غذاهای تند بیشتر سبب التهاب سلول‌های زبان می‌شود که تند بودن مزه را احساس می‌کنند. این تاثیر تا زمانی که غذا به روده منتقل می‌شود ادامه پیدا می‌کند. اگر این تاثیر کاهش پیدا نکرده یا با رسیدن مواد غذایی به راست روده خنثی نشود، می‌تواند سبب التهاب موضعی ناحیه مقعد شود. این واکنش التهابی همچنین می‌تواند سبب قرمز شدن و گاهی اوقات ورم کردن ناحیه مورد نظر شود. غذاهای حاوی کپساسین که در فلفل چیلی (فلفل قرمز و تند) و فلفل سیاه موجود است بیشترین مواد غذایی هستند که سبب ایجاد التهاب می‌شود اما بعضی از مواد شیمیایی موجود در سایر غذاها نیز می‌تواند واکنش مشابه به همراه داشته باشد. احساس سوزش اکثرا پس از کار کردن روده شروع می‌شود و برای یک دوره زمانی پس از آن ادامه پیدا می‌کند. علاوه بر این غذاهای تند می‌تواند سبب اسهال خفیف شود که این موضوع ناحیه مقعد را تحریک کرده و سبب ایجاد احساس سوزش شود.

مشکلات روده

تعدادی از بیماری‌هایی که بر روده، راست روده و مقعد تاثیر می‌گذارد می‌تواند سبب ایجاد احساس سوزش مقعد شود. التهاب و کولیت روده نیز می‌تواند علائمی همچون خون ریزی مقعد، درد در ناحیه لگن و یا شکم، وجود ماده مخاطی در مدفوع، و کار کردن غیر عادی روده همچون اسهال را برای فرد به همراه داشته باشد. در بیشتر مواقع مشکلات زیر می‌تواند سبب ابتلا به بواسیر، شقاق مقعد و بی اختیاری مدفوع شود که این شرایط از علل سوزش و خارش مقعد یا راست روده همراه است:

• پرولاپس رکتوم
  • یبوست – مدفوع خشک و به هم چسبیده
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • بیماری التهاب روده
  • ورم معده و روده

تشخیص

امکان تشخیص این مشکل با معاینه ناحیه اطراف مقعد بوسیله ی پزشک وجود دارد. در این حالت ظاهر این ناحیه با توجه به شدت و مدت زمان وجود مشکل در بین افراد مختلف، متفاوت می‌باشد. سوزش و خارش مقعد شاید با قرمزی پوست شروع شده و با خشکی و ضخیم شدن آن ادامه پیدا کند. این مشکل همچنین می‌تواند سبب ایجاد ترک و باز شدن زخم‌های مختلف در ناحیه مورد نظر شود که می‌تواند در هنگام دستشویی رفتن با خون ریزی کمی همراه باشد. گاهی اوقات نمونه برداری (برداشتن یک مقدار کوچک از پوست برای بررسی‌های میکروسکوپی) برای تشخیص مشکل لازم و ضروری است.