عوارض آبسه مقعدی

عدم درمان به موقع این بیماری سبب می شود که علائم عفونت گسترش پیدا کند و عفونت در بدن پخش شود. در صورت شدید شدن این عارضه، باید بافت های مرده در اطراف محل آبسه را برداشت.

عدم درمان به موقع آبسه در اشخاص مسن و افراد مبتلا به بیماری قند یا افرادی که توان جسمی کمی دارند، می تواند خطر جانی هم داشته باشد.

فیستول اطراف مقعد
پس از تخلیه آبسه به طور خود به خود یا بوسیله ی جراح، پس از حدود دو هفته علائم کاملا رفع می شوند و فرد سلامت کامل خود را به دست می آورد، ولی در بعضی افراد دهانه ای که برای خروج چرک به روش جراحی یا به طور خودبه خود ایجاد شده است، باز می ماند.

این دهانه در واقع توسط مجرای باریکی به روده بزرگ و مقعد راه دارد و مانند تونل باریکی، پوست اطراف مقعد را به درون روده بزرگ وصل می کند. به این مجرای باریک، فیستول اطراف مقعد گفته می شود. البته گاهی نیز بدون سابقه بارزی از علائم آبسه مقعدی، فرد دچار فیستول می شود.

علائم فیستول مقعدی

– ترشح مداوم یا متناوب
– درد به هنگام اجابت مزاج یا پس از آن
– تغییر رنگ پوست اطراف فیستول

– وجود یک برجستگی سفت و دردناک به هنگام لمس

فیستول مقعدی سبب می شود که محتویات میکروبی درون روده ی بزرگ از راه مجرای مذکور، به زیر پوست راه پیدا کنند و هر چند مدت، سبب ایجاد عفونت یا ترشح یا آبسه یا ایجاد حالتی مثل جوش چرکی گردد که سبب درد و ترشح در ناحیه می شود و پس از تخلیه شدن ترشحات، درد فروکش می کند

علل‌

از بین‌ رفتن‌ بافت‌ به‌ علت‌ گسترش‌ آبسه‌ زمینه‌ی‌ گسترش‌ عفونت‌ ناشی‌ از پارگی‌ در مجرای‌ مقعدی‌ گاهی‌ در نتیجه‌ عواملی‌ چون‌ ضربه‌، عفونت‌ راست‌ روده‌ (از جمله‌ با میکربی‌ به‌ نام‌ کلامیدیا)، سرطان‌، و اشعه‌ درمانی‌ ایجاد می‌شود.