درمان سینوس مویی یا کیست مویی

درمان ، معالجه و جراحی سینوس موئی با لیزر

درمان این بیماری در هر مرحله به هر حال جراحی می باشد، به هیچ وجه درمان دارویی در سینوس مویی هیچ گونه جایگاهی نداشته مگر به عنوان کار کمکی، که جراحی انجام شده و یا قبل از اینکه جراحی انجام شود برای آمادگی قبلی بیمار آنتی بیوتیک و بعد از عمل هم آنتی بیوتیک داده می شود ولی خود آنتی بیوتیک به عنوان درمان قطعی به هیچ وجه کاربرد ندارد. حتماً باید درمان جراحی صورت بگیرد همان طوری که از صدها سال پیش عمل جراحی با روش برداشتن توده و دوختن زخم حاصل صورت می گرفت، اما در کل با توجه به تجربه کلی به دست آمده، اگر بافت بعد از اینکه برداشته شد محل آن بخیه شود به طور قطع به یقین بافت پوست سریع تر از پایین جوش خورده و کیست دوباره عود می کند. در حال حاضر قطعی ترین راه برداشتن کیست و باز گذاشتن حفره می باشد که بیمار روزانه آن قسمت را شسته و به تدریج آن بافت ترمیم و پر می شود.

زمان درست درمان کیست مویی

زمانی که شخص با آبسه ی این ناحیه مراجعه کند باییستی تحت عمل جراحی اورژانس جهت درمان و تخلیه این آبسه قرار بگیرد. در صورت وجود التهاب پوستی انتی بیوتیک تجویز می گردد  وقتی آبسه تخلیه شود مدت زمانی طول می کشد تا التهاب آن رفع شود. زمانی که عفونت و التهاب پوستی کاملا بهبود یافت می توان عمل جراحی اصلی خارج کردن کیست را انجام داد. اما در برخی از زمان ها دلیل این چرک و التهاب زیر پوستی کیست مویی نبوده که با مصرف دارو بهبود می یابد و دیگر نیاز به جراحی نمی باشد. وقتی کیست مویی تشخیص داده شد عمل جراحی اصلی که بهتر و راحت تر است از طریق لیزر صورت گیرد باییسیتی به سرعت بصورت گیرد. حتما به این نکته توجه داشته باشید که در ص.رت عدم به موقع به پزشک و گذر زمان وسعت کیست مویی بیشتر شده و عوارض آن مانند فیستول به سطح پوست ممکن است نمایان شده و حال عمومی بیمار را وخیم تر نماید.

سينوس مويی يا پيلونيدال عود شده

در مواردی كه در طی عمل جراحي بافت كيست بطور كامل برداشته نميشود و يا در عملهايی كه بعد عمل جهت بهبود سريعتر زخم بخيه ميشود و يا اينكه بعد جراحی موهای ناحيه با ليزر از بين برده نميشوند احتمال عود بيماري  وجود دارد.

در روشهای قديم درمان سينوس عود شده يك جراحي به مراتب وسيعتر و عميق تر ميباشد در صورتيكه ميتوان براحتی و با سوزاندن ريشه موهاي موجود در ناحيه عمل جراحي احتمال جراحي مجدد تا ٩٠٪ كاهش مي يابد لذا بهترين روش جهت درمان موارد عود بيماري در مرحله اول استفاده از ليزرهاي سوزاننده مو ميباشد.

انواع روش های جراحی کیست مویی

1- جراحی به روش باز: در این روش، کیست حاوی مو پس از انجام بیهوشی عمومی و یا بی حسی از کمر خارج می شود و محل عمل بخیه نمی شود. در نتیجه حفره ای به جا خواهد ماند که تدریجا از کف پر خواهد شد. اندازه این حفره به اندازه کیست بستگی دارد و به زبان ساده ممکن است به اندازه یک گردو و حتی یک پرتقال باشد. از محل عمل تا حدود یک هفته ترشحاتی خارج می شود و پس از آن تدریجا ترشحات کم می شود و پس از حدود دو تا سه ماه، به طور کامل توسط بافت های اطراف پر خواهد شد.

2-جراحی به روش بسته : در این روش، کیست حاوی مو پس از انجام بیهوشی عمومی و یا بی حسی از کمر خارج می شود و محل عمل بخیه زده می شود و حدود ده روز بعد، بخیه ها کشیده می شوند.

به چند مزیت استفاده از لیزر جهت درمان کیست مویی اشاره میکنیم

• عدم نیاز به بیهوشی عمومی یا نخاعی و بستری شدن دربیمارستان.
  • عدم وجود درد در جراحی با لیزر بطوریکه بیمار از روز بعد از عمل می تواند راحت بنشیند، این در حالی است که درجراحی معمولی بیمار بمدت چند هفته باید در منزل بماند و از کار روزانه باز بماند.
  • درجراحی با لیزر نیازی به پانسمان داخل زخم وتراشیدن زخم وجود ندارد و از روز بعد بیمار می تواند حمام بگیرد و داخل زخم را با آب و صابون بشوید در حالی که در جراحی معمولی پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم ضروری است.• میزان عود در هر دو روش جراحی و لیزر یکسان بوده و حدود 10% می باشد اما اگر بعد از جراحی با لیزر و بهبود زخم پوست ناحیه عمل با لیزرهای از بین برنده مو تابش بگیرد میزان عود به 2% میرسد.
مراقبت های پس از عمل

1- در روش جراحی باز پس از اتمام عمل جراحی، محل زخم با پانسمان فشرده پر می شود و بسته به نظر پزشک پس از یک الی دو روز پانسمان خارج خواهد شد. در این زمان حفره ای تو خالی وجود خواهد داشت که علیرغم ظاهر ترسناکی که دارد فاقد خطر جدی است.

لازم است که روزانه دو تا سه مرتبه در لگن آب گرم که حاوی چند قطره بتادین است، نشست، طوری که زخم داخل آب ولرم غوطه ور شود و آب به آن نفوذ کند و ترشحات آن را تمیز کند. سپس موضع خشک می شود و با گاز مرطوب روی آن پوشانده می شود.

بافت طبیعی که تدریجا در این مکان تشکیل می شود رنگ قرمز یا صورتی دارد. گاهی نیز بافت زرد رنگی ایجاد می شود که لازم است با کشیدن گاز مرطوب به روی آن، تمیز گردد. در صورتی که این کار باعث درد شدید شود، می توان قبل از آن چند قطره محلول بی حس کننده مثل لیدوکائین داخل زخم ریخت و پس از چند دقیقه کار تمیز کردن را شروع نمود.

مصرف داروی مسکن در موارد درد شدید توصیه می شود.

بسته به صلاحدید پزشک، گاهی از پمادهایی که رشد بافت را تسریع می کنند، یا پمادهایی که بافت های غیر مفید را حل می کنند استفاده می شود.

حجم ترشحات پس از یک هفته کاهش پیدا می کند و فرد پس از یک هفته می تواند فعالیت های خود را شروع کند.

2-  در روش جراحی بسته، به طور معمول پانسمان اولیه به مدت سه الی پنج روز در محل حفظ می شود و در صورت تداوم ترشحات، تعویض پانسمان توصیه می شود.

بسته به نظر پزشک گاهی پماد چرک خشک کن موضعی یا داروی چرک خشک کن خوراکی تجویز می شود. بسته به نظر پزشک، گاهی در محل زخم درن گذاشته می شود. درن لوله ای است که ترشحات را از محل زخم خارج می کند ( در مورد مراقبت از درن از پزشک خود راهنمایی بگیرید).

معمولا بخیه ها پس از یک الی دو هفته خارج می شوند و پس از حدود یک هفته فعالیت های خود را می توانید آغاز کنید.

درمان سینوس مویی یا کیست مویی
5 (100%) 1 vote