با توجه به مهارت و تجربه ای که داریم، شما را تا انتهای مسیر درمانتان همراهی کرده و روند درمان شما را تضمین می نماییم.

می‌توانید با شماره ۰۹۳۷۱۳۰۹۳۷۶ در imo ، تلگرام و واتساپ با ما در ارتباط باشید یا با شماره ۰۹۰۲۱۳۳۲۸۵۴ مستقیم تماس بگیرید.

نگاه کلی به هموروئید (بواسیر) و راه های درمان آن

علائم بواسیر و درمان هموروئید

قبل از پرداخت به علائم بواسیر و درمان هموروئید نیم نگاهی به تعریف هموروئید و انواع آن می اندازیم زیرا تا شناخت کافی ای از بیماری نداشته باشید نمیتوانید بخوبی راه درمان آنرا را پیدا نمائید.

هموروئید و بواسیر

بواسیر و هموروئید ممکن است داخل مقعد (راست روده) باشد که به آن هموروئید داخلی و یا بواسیر داخلی می گویند و یا می تواند از زیر پوستی به بیرون مقعد بیاید که به آن هموروئید خارجی می گویند.

امروزه هموروئید به عنوان یک بیماری مزمن و شایع در نظر گرفته می شود. تا سن 50 سالگی، حدود 50 درصد بالغین برای دوره ای از زندگی خود با عوارض هموروئید نظیر خارش، احساس ناراحتی و خونریزی مکرر سر و کار دارند.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم پزشکی، راه حل های درمانی گسترده ای برای هموروئید وجود دارد. خبر خوب تر آنکه بیشتر افراد قادر خواهند بود، با به کار گیری روش های درمانی خانگی و نیز ایجاد تغییراتی در سبک زندگی از بسیاری عوارض آن رهایی یابند.

هموروئید خارجی

گاهی فشار به هموروئید می تواند توده را به سمت بیرون مقعد بیاورد. در این صورت به آن هموروئید بیرون زده یا بواسیر خارجی می گویند که البته بسیار دردناک است.

هموروئید خارجی در زیر پوست اطراف مقعد قرار می گیرد. این توده نسبت به تحریک و خونریزی حساس تر است و معمولا فرد احساس خارش شدید داشته و این توده با اولین خاراندن دچار خونریزی می شود. گاهی اوقات خون در کیسه ای در این هموروئید تجمع پیدا می کند. این کیسه خون بسیار دردناک، متورم، ملتهب و البته مستعد پاره شدن و خونریزی است.

علائم بواسیر – هموروئید

-نشت مدفوع

– درد و ناراحتی

– عدم دفع کامل

-ترشحات از مقعد

-باریک شدن مدفوع

– عدم اختیار بر مدفوع

– ورم و التهاب اطراف مقعد

– احساس خارش و سوزش در ناحیه مقعد

– وجود توده ای برجسته در نزدیکی مقعد که ممکن است دردناک باشد

– خونریزی دردناک در طی اجابت مزاج (ممکن است قطرات خون را در مدفوع و یا دستمال توالت مشاهده کنید)

علائم بواسیر را جدی بگیرید!

علائم بواسیر و درمان هموروئید موارد مهمی در بهبودی هستند در صورت مشاهده علائم بواسیر، حتی به صورت جزئی، بهتر است که آن را جدی گرفته و پیش از وخیم شدن بیماری به پزشک مراجعه کنید.

برخی به سبب ترس و خجالت و برخی دیگر به دلیل عدم توجه، مراجعه به دکتر بواسیر را به تعویق می اندازند و این مسئله موجب به خطر انداختن سلامتی آن ها می شود.

روش تشخیص هموروئید و بواسیر

شرح حال دقیق و معاینه (مشاهده و معاینه با انگشت) و نهایتا رکتوسیگموئیدسکپی کلیدهای اصلی تشخیص بواسیر هستند.

بواسیر بر اساس شدت آن به 4 نوع درجه بندی می شوند.

هموروئید درجه 1

سیاهرگ های گشاد شده اند ولی هرگز از مخرج خارج نمی شوند و تنها علامت آنها خونریزی است.

هموروئید درجه 2

سیاهرگ های گشاد شده در زمان دفع از مخرج خارج می شوند لیکن با پایان اجابت مزاج خودبه خود به داخل مخرج باز می گردند.

هموروئید درجه 3

توده های بواسیری با دفع از مخرج خارج می شوند ولی خود به خود به داخل مخرج باز نمی گردند بلکه با کمک دست به داخل مخرج بازگردانده می شوند.

هموروئید درجه 4

توده های بواسیری حتی به کمک دست به داخل مخرج بر نمی گردند و همیشه در خارج از مخرج وجود دارند.

چرا به هموروئید یا همان بواسیر مبتلا می شوییم ؟

در زیر به توضیح عوامل اصلی ابتلا به هموروئید می پردازیم:

فشار آوردن به مقعد هنگام دفع مدفوع

چاقي مفرط

وزن بالا، فشار زيادي بر قسمت تحتاني بدن وارد مي کند که مي تواند از علت هاي بواسير باشد. رگ هاي خوني در قسمت رکتال بزرگ مي شود و در نتيجه هنگام دفع مدفوع فرد دچار خون ريزي مي شود.

مصرف کم آب

آب ترکيب اصلي مدفوع است. آب باعث نرمي مدفوع و آساني دفع مي شود و هنگام دفع، روي رگ هاي رکتال فشاري وارد نمي کند. بنابراين طي روز آب کافي بنوشيد.

برنامه غذايي کم فيبر: کمبود فيبر در برنامه غذايي باعث سفت شدن مدفوع مي شود. مدفوع سفت نيز، روي ديواره هاي مقعد اصطکاک ايجاد مي کند که سرانجام به خون ريزي منجر مي شود. درمان بواسير مصرف فراوان سبزي هاي برگ سبز است.

بارداری

بسياري از زنان در دوره بارداري دچار بواسير مي شوند. در زمان بارداري، رگ هاي خون گشاد مي شود. به همين دليل زنان باردار به بواسير مستعدترند.

يبوست مزمن

برخي افراد در طول سال به يبوست مستعدند و تغييرات غذايي نيز هميشه روي وضعيت آن ها تأثير نمي گذارد. اگر دچار يبوست مزمن هستيد، به مرور زمان دچار بواسير خواهيد شد. براي پيش گيري بهتر است از قرص هاي رونده استفاده کنيد.

کم تحرکی و نشستن طولانی مدت

بيشتر افراد مجبورند به مدت طولاني پشت ميز بنشينند که اين امر منجر به متورم شدن رگ هاي خون در ناحيه مقعد مي شود.

استفاده از دستمال توالت زبر

دستمال کاغذي که از آن استفاده مي کنيد، بايد نرم باشد تا مقعد را زخم نکند.

وضعيت نامناسب بدن

يکي از علت هاي بروز بواسير، حالت نادرست نشستن است. خميدگي بدن، روي قسمت پايين بدن فشار وارد مي کند. اين فشار اضافه مي تواند باعث تحريک بواسير شود.

مصرف غذاهاي پر ادويه

ادويه، مقعد زخم شده را تحريک و دفع مدفوع را سخت مي کند.

برخي ورزش ها

برخي برنامه هاي ورزشي از جمله وزنه برداري شايد مناسب افراد مستعد به بواسير نباشد. به ويژه نشستن روي زانو با وزنه، مي تواند به متورم و زخم شدن رگ هاي مقعد منجر شود.

اسهال

در اين مواقع، فرد به طور مکرر به دستشويي مي رود که اين امر باعث ايجاد اصطکاک، زخم و عفونت مقعد مي شود.

زور زدن هنگام دفع

زور زدن هنگام دفع مدفوع می تواند منجر به خراش توده و خونریزی منجر شود. اگر مجبوريد براي دفع مدفوع، بيش از ۵ دقيقه روي خود فشار بياوريد، بدانيد که اين امر طبيعي نيست. اين فشار باعث خون ريزي مي شود.

عوارض هموروئید

عمده ترین عوارض هموروئید به شرح ذیل هستند

1- کم خونی

دفع خون از هموروئید ممکن است باعث کم خونی شود. وضعیتی که در آن تعداد گلبول های قرمز خون کاهش یافته و از حد طبیعی پایین تر می آید. در این شرایط است که فرد همواره احساس خستگی، ضعف و بیماری دارد.

2- هموروئید مرده

اگر جریان خون به هموروئید داخلی قطع شود، به آن هموروئید مرده گفته می شود. این وضعیت می تواند منجر به درد شدید شود که دلیل آن وجود این بافت مرده است.

روش های درمانی و جراحی بواسیر | هموروئید

درمان خانگی هموروئید

استحمام در وان آب گرم یکی از راهکارهای موثر در تسریع بهبودی هموروئید است

علائم هموروئید معمولا بسته به محل قرارگیری این بیماری متفاوت است. در هموروئید داخلی توده به سمت داخل روده متورم می شود. در این وضعیت بیمار معمولا نمی تواند این هموروئید را ببیند یا لمس کند. در بیشتر موارد، این نوع هموروئید باعث ایجاد ناراحتی در فرد نمی شود.

درمان داروئی(کنسرواتیو و غیر جراحی)

در بواسیر درجه1 و 2 افزودن فیبر غذای ملین و پرهیز از زور زدن و نیز استفاده از لگن آب گرم معمولا در طی 5-4 روز سبب درمان بیماری می شود روزانه حدود 100تا150 گرم فیبر غذایی بصورت میوه جات و سبزیجات تازه یا سالاد باید استفاده نمائید.

جراحی سنتی هموروئید

جراحی سنتی هموروئید همان جراحی با چاقو می باشد که نیاز به بیهوشی عمومی و یا بی بی حسی نخاعی دارد در این جراحی سعی بر بردیدن و بازکردن بخشی از هموروئید می شود تا آنرا درمان نمایند

جهت مطالعه کامل مطلب جراحی سنتی با چاقوی هموروئید اینجا کلیک کنید

جراحی لیزر بواسیر (هموروئید)

عمل با لیزر و بی حسی موضعی بصورت سرپایی انجام می گردد و در مورد بواسیر ها با هر میزان بزرگی و اندازه قابل انجام می باشد. پس از عمل نیاز به پانسمان داخل مقعدی نداشته و درد و خونریزی پس از عمل بسیار کمتر از جراحی معمولی می باشد. همچنین ظاهر و فرم مقعد پس از جراحی تا 95 درصد به شکل اول باز می گردد.

جهت مطالعه مطلب لیزر هموروئید اینجا کلیک کنید.

دستورات بعد از عمل هموروئید

1- رژیم پر فیبر
2- مصرف مسکن و آنتی بیوتیک
3- ملین خوراکی

چرا کلینیک لیزر شفا؟

کلینیک شفا بیش از ۱۵ سال است که صرفا بر روی درمان بیماری های نشیمنگاهی (مقعدی) متمرکز می باشد و دارای با تجربه ترین کادر پزشکی در زمینه بیماری های مقعدی می باشد که نقش این تجربه در کاهش درصد عود بیماری و تشخیض و درمان صحیح بیماری بسیار ارزشمند می باشد. شما می توانید اطمینان حاصل فرمایید که در این کلینیک جراحی راحت و با حداقل درد و خونریزی را تجربه خواهید کرد.

چرا کلینیک لیزر شفا؟

فیلم و ویدیو توضیح علائم بواسیر و درمان هموروئید