لیزر شفا درمان سوزش مقعد

امکان درمان سوزش مقعد ، ریشه در مراقبت از پوست و تعیین علت‌های ایجاد سوزش مقعد دارد. بعد از تمیز کردن آرام پوست، مهم است که از خشک شدن آن مطلع شویم. برخی اشخاص به این منظور از سشوار استفاده می‌کنند. پزشک گاهی برای بهبودی سریعتر مشکل برای بیمار پماد تجویز می کند.

البته خیلی ها با دستمال خشک و حتی بی کیفیت آن ناحیه را پس از شستشو پاک می کنند که این خود سبب این امر خواهد شد که اطراف مقعد خراشیده شده و احساس سوزش زیاد شود. وسواس در پاکیزگی نیز می تواند عامل این بیماری باشد.

علائم مربوط به این ناحیه حساس می تواند بسیار اذیت کننده باشد، اما بسیاری از افرادی که تمایل به بحث در مورد سوزش در ناحیه مقهد نداشته و سعی میکنند نداشته که این سبب میشود زمان و عود بیماری بیشتر شود. خارش (خارش آنی)، دفع دردناک، لباس زیر رنگ آمیزی شده، لکه گیری خون و بویایی باعث خجالت، ناراحتی، محدودیت های اجتماعی و احساس درد بیشتری میشود.

درمان سوزش مقعد

اگر احساس سوزش مقعد و خارش در مقعد برای بیمار در طول شب مشکل ایجاد کند، پزشک شاید به بیمار استفاده از داروهای آنتی هیستامین همچون هیدروکسی زین را پیشنهاد دهد. درمان سوزش مقعد و التهاب پوست اطراف مقعد شاید نیازمند استفاده کوتاه مدت از داروهای موضعی به شکل کورتیکواستروئید ملایم و هیدروکورتیزون باشد.

به هر حال، بعضی مطالعات انجام شده در این رابطه نشان می‌دهد تمیز کردن به عنوان نخستین مرحله درمانی می‌تواند دارای اثربخشی مشابه استفاده از داروهای کورتیکواستروئید باشد. در این حالت هیدروکورتیزون با فرمولاسیون ۱% برای بیمار تجویز می‌شود. در حالت‌های جدی ‌تر می‌ توان از داروهای استروئید قوی ‌تر برای رفع مشکل استفاده کرد.

خارش مقعد و سوزش آن

درمان و پیشگیری از خارش و سوزش مقعد

در ادامه برخی نکات کاربردی برای کمک به بیمار برای درمان و پیشگیری از خارش مقعد و سوزش مقعد ارائه شده است:

• اجتناب از لباس تنگ لباس های سبک و پنبه سفید را بپوشید. لباس‌های گشاد و راحت بپوشید و از پوشیدن لباس‌های اکریلیک و نایلون که باعث گیرافتادن عرق می‌شود خودداری نمایید.
  • جلوگیری از مصرف غذاهای تند و پر چاشنی و حفظ منظم عادت اجابت مزاج
  • بررسی کنید که مواد شوینده استفاده شده در تمیز کردن لباس هایتان تحریک کننده یا آلرژیک نیستند.
  • بعد از تمرین، به عنوان بالا عمل کنید تا از اثر تحریک کننده عرق جلوگیری شود.
  • اجتناب از نشستن برای مدت طولانی و در نظر گرفتن استفاده از یک حلقه لاستیکی (در مغازه های عرضه کننده پزشکی) برای برداشتن فشار روی انسداد استفاده کنید.
  • تمیز نگه داشتن ناحیه مقعد پس از خالی شدن روده
  • از خارش دادن محل خودداری کنید، زیرا انجام این کار می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های بعدی و تشدید مشکل شما شود.
  • بعد از شستشو دادن از دستمال برای خشک کردن استفاده کنید. از مرطوب باقی ماندن ناحیه مقعد جلوگیری کنید و این ناحیه را به آرامی با برداشتن و گذاشتن دستمال و نه مالش خشک کنید.
  • جلوگیری از مصرف صابون‌های طبی، عطری یا بو دار. برای تمیز کردن ناحیه مقعد فقط از آب گرم یا کرم‌های مخصوص امولسیون، استفاده کنید.
  • از پودرهای خشک کننده به غیر از پودرهای طبی یا عطری استفاده کنید.
  • استفاده از دستکش یا پوشاندن دست با پارچه نخی می‌تواند باعث کاهش آسیب‌های احتمالی وارد شده در نتیجه خارش دادن ناخود آگاه برای افرادی شود که نمی‌توانند در برابر احساس خارش در طول شب مقاومت نمایند.

مراجعه به پزشک

در صورتی که احساس سوزش مقعد داشتید و نکات بالا را هم رعایت می کردید بهتر است در اولین فرصت جویای این بیماری شوید و به پزشک مراجعه بفرمائید.

در هر صورت توجه داشته باشید پزشک امکان درمان سوزش مقعد مشکلات ناشی از خارش و هر گونه علائم ثانویه و مشکلات زیر بنایی مربوط به آن از بواسیر تا مشکلات پوستی را دارد.

چگونگی سوزش و خارش مقعد

هر گونه عفونت قارچی را می‌توان با استفاده از داروهای ضد انگل درمان کرد. علاوه بر این بعضی افراد دارای لایه‌های پوستی هستند که می‌تواند محل پنهان شدن مواد باقیمانده مدفوع یا گیر افتادن رطوبت باشد. به این ترتیب لازم است از بررسی‌های دقیق برای اطمینان از رعایت مناسب بهداشت استفاده شود. فهرست نکات تجربی ارائه شده در بالا همچنین می‌تواند در جلسات مشاوره نیز به صورت یک بروشور به بیمار ارائه شود. در این رابطه پزشک می‌تواند با یک دوره درمانی به بهبود مشکلات ایجاد شده و حذف آن‌ها کمک موثر نماید.

خلاصه

این اقدامات ساده می تواند به بسیاری از افراد که حاضر به شکایت سوزش مقعد نیستند کمک کرده و مفید باشند، همراه با درمان های خاصتر، حتی اگر پوست محلی یا بیماری مقعد وجود داشته باشد.

از سه اصل اجتناب کنید تا دچار این بیماری نشوید

• اجتناب از آسیب دیدن پوست مقعد خود و زیادی حساس شدن و شستن بیش از حد.
  • اجازه دهید هوا به همان اندازه که طبیعت و شرایط اجازه می دهد گردش کند.
  • مراقب موادی که با پوست اطراف آن ناحیه در تماس هست باشید.

5 (100%) 1 vote[s]