خونریزی مقعدی

وجود خون در مدفوع همیشه باید جدی گرفته شود و با مراجعه به پزشک بررسی‌های لازم روی آن صورت گیرد.بواسیر یا هموروئید که به خاطر برجسته شدن رگ های مقعدی ایجاد می شود، شایع ترین علت خونریزی های مدفوعی است.

این بیماری بیشتر پس از دفع مدفوع، خون دفع می شود. در اصل خون از مدفوع جداست و خیلی با آن مخلوط نشده است.از دیگر بیماری های شایع که مشابه همین علامت یعنی دفع خون از مدفوع را دارد، شقاق های مقعدی است که به خاطر پارگی های ریز اطراف مقعد ایجاد می شوند.

این مشکل به دلیل یبوست های طولانی و زورزدن های پیاپی برای دفع مدفوع ایجاد می شود. در مورد خونریزی های مدفوعی که خون و مدفوع کاملا با هم مخلوط می شوند، مهم ترین علت اسهال های خونی عفونی میباشد و البته دو بیماری مهم یعنی کولیت زخمی و سرطان روده بزرگ از علل خونریزی طولانی مدت مدفوعی محسوب می شود.

از جمله بیماری های بسیار شایعی که خونریزی از مدفوع ایجاد می کنند میکروب ها و انگل ها هستند، اسهال های خونی که به خاطر این عوامل ایجاد می شوند بیشتر سیر حادی دارند یعنی طی چند روز ایجاد می شود و شخص را دچار اسهال شدید همراه دفع خون می کند. اسهال خونی بخوبی قابل علاج بوده و با آنتی بیوتیک درمان می شود.

کولیت زخمی بیماری خود ایمنی است که در آن مخاط روده بزرگ با هجوم سلول های دفاعی زخم شده و بیمار دچار درد شکم، اسهال و خونریزی می شود. این بیماری سیر مزمنی دارد و تا سال ها شخص را به مشکل می اندازد و بیمار باید دارو مصرف کند.

به دلیل شیوع سرطان روده بزرگ و قابل علاج بودن آن هر گونه خونریزی مدفوعی نیازمند انجام کولونوسکوپی است تا پزشک از سلامت روده بزرگ مطمئن شود.

خوشبختانه در سال های اخیر با تحصیل تعداد زیادی از پزشکان در رشته فوق تخصصی گوارش انجام کولونوسکوپی کامل میسر شده است.

تاکید بر این نکته ضروری است که در صورت تشخیص زودرس سرطان کولون این بیماری با انجام جراحی کاملا درمان و سبب بهبود کامل بیمار و عمر طولانی او می شود و تنها راه تشخیص زودرس این بیماری انجام کولونوسکوپی کامل به دست یک پزشک ماهر است.

اگر چه درد شکم، تغییر اجابت مزاج و خونریزی مدفوعی علائم سه گانه سرطان روده بزرگ هستند ولی باید به خاطر داشت که شاید یک بیمار فقط دارای درد شکم باشد و سایر علایم را نداشته باشد. کاهش وزن بخصوص در افراد مسن همیشه باید مورد توجه قرار بگیرد.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم
۱. سابقهٔ خانوادگی سرطان قولون با راست روده وجود داشته باشد.
۲. سن بیش از ۵۰ سال باشد.
۳. مدفوع قیرگون و به رنگ سیاه باشد.
۴. خون به رنگ قرمز تیره یا زرشکی باشد.
۵. خونریزی همراه با دفع مدفوع روی دهد.