خارش و سوزش مقعد: علت و درمان

سوزش مقعد یک التهاب پوستی میباشد که در قسمت راست روده یا مقعد مشاهده می‌شود و با احساس خارش همراه میباشد. هر چند این خارش مقعد می‌تواند واکنشی به مواد شیمیایی موجود در مدفوع باشد، این مشکل بیشتر نشان دهنده وجود التهاب در ناحیه مقعد است. در این حالت شدت سوزش مقعد و مقدار التهاب در نتیجه آسیب مستقیم در نتیجه خاراندن و وجود رطوبت یا نم در قسمت مورد نظر افزایش پیدا می‌کند. در مواردی که مشکل بسیار جدی باشد، سوزش مقعد می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی‌های غیر قابل تحمل شود که بیشتر بوسیله ی اشخاص مبتلا به عنوان احساس سوزش و جراحت تشریح می‌شود. در مورد خارش مقعد لازم است به نکات زیر توجه شود.

• مثال‌هایی از دلایل خارش و سوزش شامل بواسیر، شقاق مقعد، انگل روده، مصرف غذاها و داروهای خاص و سایر بیماری‌ها و شرایطی است که می‌تواند سبب ابتلا به این مشکل شود.
  • خارش مقعد مربوط به وجود احساس سوزش در اطراف ناحیه مقعد است.
  • بعضی از علائم دیگر خارش مقعد شامل احساس سوزش و درد به خاطر حساس شدن پوست مقعد به خاطر خارش دادن آن است.
  • درمان این مشکل بستگی به علت ایجاد آن دارد.
  • خارش مقعد شرایطی است که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. در این حالت خارش در محل مقعد یا پوست اطراف آن است که گاهی اوقات این خارش شدید و غیر قابل تحمل بوده و فرد را در حالت اضطرار قرار می‌دهد که این شرایط می‌تواند برای فرد احساس ناراحتی یا شرمندگی به همراه داشته باشد.
  • مشکل خارش مقعد دلایل متعدد دارد که برای مثال در این زمینه می‌توان از مشکلات پوستی، شستشوی بیش از حد یا بواسیر نام برد.
  • اگر مشکل خارش در ناحیه مقعد به مدت طولانی ادامه داشت، با پزشک در این رابطه صحبت کنید. با درمان مناسب و مراقبت‌های لازم، اکثر افراد می‌توانند به طور کامل از مشکل خارش و سوزش مقعد رهایی پیدا کنند.
  • وجود احساس سوزش مقعد به دنبال حرکات روده یک تجربه غیر عادی نیست و همه افراد ممکن است با این شرایط در مقاطع زمانی خاص روبرو شوند. گاهی اوقات این مشکل با خوردن غذاهای تند یا در طول و پس از فعالیت سیستم گوارش برای هضم این غذا ایجاد می‌شود. در سایر مواقع احساس سوزش مقعد می‌تواند علامت ابتلا به پروکتیت باشد که مربوط به التهاب مقعد و راست روده می‌باشد. در این حالت بیماری‌های پوستی همچنین می‌تواند در اطراف مقعد گسترش یافته یا حتی به کانال آن وارد شود.
  • تشخیص دلیل خارش این ناحیه نیازمند معاینه مقعد برای مشکلات معمول همچون بواسیر و شقاق مقعد، بیماری‌های پوستی همچون پسوریازیس، یا بیماری‌های جدی‌تری مثل سرطان، بیماری‌های عفونی همچون کرم روده یا عفونت قارچی و بی اختیاری مدفوع است.

علائم

خارش و سوزش مقعد همچنین با احساس سوختگی و جراحت همراه است. این احساس شاید موقت یا ماندگار باشد و این شرایط بستگی به خاطر خارش و سوزش مقعد دارد. احساس خارش در این حالت بیشتر شدید است که می‌تواند به صورت دائمی یا فقط پس از کار کردن روده ایجاد شود. این شرایط سبب قرمز شدن، التهاب، جراحت، و سوختن پوست اطراف مقعد می‌شود.

سوزش مقعد معمولاً با تمیز کردن زیاد، مصرف غذاهای خاص، ابتلا به بعضی بیماری‌های پوستی و شرایط عفونی ایجاد شود. خارش دادن مکرر مقعد به خاطر احساس خارش آن ممکن است سبب ایجاد احساس سوزش شود. این مشکل بیشتر پس از کار کردن روده تشدید می‌شود.