شناخت بیماری آبسه مقعد و نحوه درمان آن

این بیماری بنام آبسه پری آنال نیز معروف می باشد که یکی از دلایل دردهای ناگهانی دور معقد یا داخل معقد می باشد و به دلیل وجود چرک، بیمار علاوه بر درد احساس تب ، بدن درد ، بی اشتهایی و بدی حال عمومی می کند. خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که دچار سرما خوردگی شده اند، چون دقیقاً علائمی مانند سرما خوردگی همراه با بدن درد ، تب و گلو درد می دهد و به اشتباه به پزشک عمومی مراجه می شود و پزشک عمومی هم به دلیل اینکه بیمار اطلاعات لازم را ارائه نمی دهد و یا به درستی معاینه نمی کنند، عملاً درمان سرما خوردگی را تجویز می نمایند. این در صورتی است که پروسه بیماری در حال اتفاق افتادن می باشد.

بیمارانی بوده اند که چندین جا مراجعه نموده که یا معاینه صحیح نشده یا اوایل بیماری آن ها بوده است که به دلیل اینکه اوایل بیماری ، آبسه زیاد مشخص نبوده ، بیماری به اشتباه سرماخوردگی تشخیص داده می شود، در این حالت در صورتی که آنتی بیوتیک هم به بیمار تجویز شود مناسب و کافی برای برای درمان بیماری آبسه مقعد نمی باشد و بیماری پیشرفت می کند.

علل‌ مبتلا به آبسه مقعد

باکتری‌های‌ شایع‌ مثل‌ استافیلوکوک‌ و اشرشیاکولی‌ شایع‌ترین‌ علل‌ هستند. گاهی‌ عفونت‌های‌ قارچی‌ باعث‌ بروز این‌ آبسه‌ می‌شوند.

عوامل تشدید کننده بیماری آبسه

افراد مبتلا به‌ بیماری‌ گوارشی‌
تزریق‌ برای‌ درمان‌ بواسیر داخلی‌
آسیب‌ ناشی‌ از نوک‌ وسیله‌ تنقیه‌
زخم‌ ناسب‌ ار دفع‌ پوسته‌ تخم‌مرغ‌ یا استخوان‌ ماهی‌
جسم‌ خارجی‌
بواسیر بیرون‌زده‌

درمان‌ آبسه مقعد

تشخیص‌ با معاینه‌ بالینی‌ داده‌ می‌شود.
درمان‌ شامل‌ بازکردن‌ آبسه‌ و تخلیه‌ آن‌ است‌.
حین‌ جراحی‌ از بی‌حسی‌ موضعی‌ استفاده‌ می‌شود. برای‌ آبسه‌های‌ عمقی‌تر در راست‌ روده‌، معمولاً از بیهوشی‌ عمومی‌ استفاده‌ می‌شود.
نشستن‌ در لگن‌ آب‌ گرم‌ هر 4-2 ساعت‌، پس‌ از عمل‌ جراحی‌، هر بار برای‌ 20 دقیقه‌ در لگن‌ یا وان‌ حمام‌ که‌ ارتفاع‌ آب‌ گرم‌ در آن‌ 20-15 سانتیمتر است‌ بنشینید.
استفاده‌ از صفحه‌ گرم‌کننده‌، لامپ‌ گرم‌کننده‌ یا کمپرس‌ گرم‌ برای‌ تخفیف‌ درد

جلوی‌ بروز یبوست‌ را بگیرید. در صورت‌ احساس‌ اجابت‌ مزاج‌، از آن‌ خودداری‌ نکنید، حتی‌ اگر درد داشته‌ باشید. یبوست‌ می‌تواند باعث‌ افزایش‌ فشارروی‌ زخم‌ محل‌ جراحی‌ شود.

دستورات‌ پزشک‌ را در رابطه‌ با تعویض‌ پانسمان‌ و تمیز نگاه‌ داشتن‌ محل‌ جراحی‌ رعایت‌ کنید.

درمان آبسه مقعد با جراحی لیزر

در نهایت با معاینه توسط متخصص جراحی عمومی در مورد بیماری آبسه و تشخیص جراحی نیز می توان به دو روش سنتی و جراحی بالیزر انجام نمود که نحوه به یک صورت بوده و هر دو می توانند بیماری آبسه را بطور دائم درمان نمایند اما مزایا لیزر در زیر شرح داده می شود:

مزایای درمان آبسه مقعدی با لیزر

لیزر چه نقشی دردرمان بیماریهای نشیمنگاه داشته وچه مزایایی نسبت به جراحی سنتی دارد:

1) نیازی به بستری در بیمارستان و گرفتن بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی که یکی از علل ترس بیماران است نداشته ومتعاقب آن نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی است را ندارند و از روز بعد از عمل میتوانند به سرکار خود بازگردند زیرا بیمار بیهوشی نگرفته ودرد زیادی بعد از عمل ندارد.
2) نیازی به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون)ندارد که معمولا در جراحی سنتی اجباری و خارج کردن آن بسیار دردناک است .
3)عمل معمولا در مطب انجام و بیمار بعد از عمل مرخص ومیتواند بعد از عمل تغذیه معمولی و دفع مدفوع داشته باشد در حالی که در جراحی سنتی اصل برعدم تغذیه حداقل برای24ساعت وسپس تغذیه با سوپ برای به تاخیر انداختن دفع برای مدت چند روزمی باشد.
4) درد بعد از عمل با لیزر نسبت به جراحی سنتی بسیارکمتر و میزان خونریزی نیزکمتر است همچنین میزان عود کمتر است.
5)انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.
6)بر خلاف تصور عموم لیزر در هر مرحله ای حتی مراحل پیشرفته هموروئید وغیرو کارآیی دارد و حتی درمورد بیماران با سن بالا و مشکلات دیابتی-کبدی-کلیوی وبیماران قلبی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند قابل انجام است.

برای‌ عفونت‌ ممکن‌ است‌ آنتی‌بیوتیک‌ یا داروی‌ ضدقارچ‌ تجویز شود
مسهل‌های‌ نرم‌کننده‌ مدفوع‌ برای‌ جلوگیری‌ از یبوست‌

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

پس‌ از جراحی‌، در زودترین‌ زمان‌ ممکن‌ فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های‌ عادی‌ خود را از سربگیرید.

رژیم‌ غذایی‌ برای آبسه مقعد

افزایش‌ میزان‌ فیبر در رژیم‌ غذایی‌ می‌تواند به‌ کاهش‌ خطر بروز یبوست‌ کمک‌ کند.
درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان علایم‌ آبسه‌ آنورکتال‌ را دارید.
اگر دچار علایم‌ جدید و غیرقابل‌ کنترل شده اید . توجه‌ داشته‌ باشید که‌ داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.

ویدئو | آبسه مقعد - آنچه شما باید بدانید

جدیدترین مطالب