آبسه مقعدی

در سراسر روده بزرگ و بویژه در نزدیکی جای خروج مدفوع در لبه مقعد، غده هایی وجود دارند که مانند غده های عرق ،مسئول ترشح موادی هستند که بسته به نوع مواد مترشحه نقش خود را در تامین سلامت کلی بدن ایفا می کنند. دهانه ی این غده ها به درون روده باز می شود و ترشحات آنها از این طریق به داخل روده بزرگ تخلیه می گردد. اگر دهانه غده هایی که در نزدیکی مقعد هستند به دلیلی بسته شود، غده دچار عفونت میگردد و تدریجا متورم می شود و حاوی چرک خواهد شد. این حالت باعث ایجاد آبسه در نزدیکی مقعد میگردد.

علایم‌ شایع‌

• تورم‌ (در آبسه‌های‌ سطحی‌)
  • درد به‌ هنگام‌ لمس‌ راست‌ روده‌
  • درد ضرباندار
  • تب‌ و دیگر علایم‌ جدی ‌تر در مورد آبسه‌ های‌ عمقی‌تر
  • درد به‌ هنگام‌ اجابت‌ مزاج‌

درمان آبسه مقعدی

آبسه مقعدی چگونه درمان میشود؟تنهاراه درمان آبسه مقعدی،تخلیه آبسه با ایجاد برش روی پوست محل آبسه میباشد که بیشتر در موارد آبسه های بزرگ و عمیق بیمار حتما در بیمارستان باید بستری و این عمل در اتاق عمل بوسیله ی جراح متخصص شقاق مقعد انجام شود.

توجه: مصرف آنتی بیوتیک به هیچ وجه جایگزین تخلیه آبسه نیست زیرا آنتی بیوتیک ها نمیتوانند به عمق حفره آبسه نفوذ کنند.

به دنبال خروج چرک که با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی و بوسیله ی جراح انجام می شود، از شدت درد کاسته می شود. پس از عمل جراحی، بیمار بیشتر عصر همان روز یا روز بعد از بیمارستان مرخص می شود.

پس از تخلیه چرک لازم است که بیمار ۳ تا ۴ مرتبه و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه در لگن آب گرم حاوی چند قطره بتادین بنشیند تا محل چرک ضدعفونی شود و پس از خشک کردن موضع، آن را پانسمان کند. این کار تا رفع کامل التهاب که حدود دو هفته است ادامه می یابد.

اگر التهاب شدید باشد، بر اساس نظر پزشک متخصص شقاق مقعد، چرک خشک کن تزریقی یا خوراکی نیز برای بیمار شروع می شود. در صورت وجود درد ناشی از برش، می توان از داروی مسکن استفاده کرد. معمولا التهاب پس از حدود یک هفته فروکش خواهد کرد.